Възстановяване на матката след раждане

на

   След раждането женското тяло не се връща веднага към нормалното си състояние: работата на всички системи и органи се възстановява постепенно в продължение на няколко месеца… И най-вече матката, която когато „расте“ с бебето, увеличава в пъти размерите си ❤ (Виж за промените в матката по време на бременността тук.) Затова за възстановяването й са нужни подходящи грижи, време и контрол от акушер-гинеколог 🙂

   Постепенното свиване на матката започва още след раждането, но  този процес е индивидуален за всяка жена. Обикновено, за пълното възстановяване са необходими 1,5-2,5 месеца, като най-активният е първият ден след раждането. Диаметърът на гърлото на матката веднага след раждането е приблизително 12 cм, но до края на първите няколко дни „входа“ постепенно се стеснява до пълното му затваряне.  А теглото на матката след раждането е 1 кг! На 7-ия ден, тя тежи около 500 грама, на 21-ви – 350 г, и постепенно се връща към нормалните си размери (приблизително тегло от 50 грама). Веднага след раждането е нормално да  чувстваш слаба болка от  възстановителните контракции на матката в корема, особено по време на кърмене… Ако обаче контракциите са придружени от силна болка, можеш да се консултираш със своя акушер-гинеколог, който да ти предпише необходимите спазмолитици. Но ако е възможно, по-добре е, разбира се, да издържиш без да приемаш лекарства 😉  Матката обикновено се изчиства и възстановява обикновено в рамките на първите 3 дни след раждането, тогава са и най-силните спазми.

   Как изглежда матката след раждане?

   От вътрешната си страна матката е като голяма рана, най-вече в мястото на закрепване на плацентата, а на отделни участъци самата матка е и разширена. В допълнени, върху вътрешната й повърхност има кръвни съсиреци и остатъци от фетални мембрани… Това е и причината за лохиите – кървенето в първите няколко дни, които стават по-леки от 4-тия ден нататък, а в края на третата седмица вече все по-течни и спират напълно до 6-та седмица.

    Какво да направим, за да се възстанови матката по-бързо и по-добре?

    По-добре и по-бързо се възстановява матката при жени, които са поддържали добра физическа форма по време на бременността (практикували са йога за бременни, плуване или дълги разходки), не са се залежавали, и/или са правили упражнения за тазовите мускули. Разбира се, за тези, на които се налага да лежат, също има техники, с които да поддържат тонуса на матката и органите в малкия таз. (Виж: Йога за лежащи бъдещи майки и Упражнения за тазовото дъно по време на бременността.)

   Но, дори да не си подготвила по време на бременността, можеш да започнеш с възстановяването веднага, с Упражнения за тазовото дъно след раждане.  и йога за възстановяване след раждане. Намасте ❤

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s