Колко важна е правилната стойка по време на бременността

на

  Често болките в кръста идват от изкривяванията на стойката, породени от обездвижване и от неправилен начин на стоене или седене.  По време на бременността, изнасянето на тежестта на тялото напред, заради коремчето, също допринася за болки в кръста, гърба, коленете и стъпалата. Коя обаче е анатомично естествената стойка? Това е стойката, в която тялото е създадено да бъде, за да може всички органи и системи да функционират максимално добре ❤ И това обективно е стойката, при която ако спуснем една права линия  от ухото, през рамото, средата на таза и средата на коляното, ще стигне до глезена. Разгледай внимателно изображенията и виж къде минава въображаемата линия при първата и къде при втората снимка. Пробвай двете стойки пред огледалото и виж при коя ще се чувстваш по добре 🙂

stoika

   Как да си помогнеш за болките в кръста, гърба, коленете и стъпалата чрез  коригиране на стойката? Коригирайки стойката, ще  предотвратиш  излишното натоварване и триене на прешлени, кости и стави. Освен това ще получиш като бонус подобрение на  функциите на всички органи и системи в тялото (отделителната система, лимфната система, кръвообръщение ). Не маловажен е и факта, че анатомично правилната стойка „се грижи“ за съединителната тъкан на правите коремни мускули, които по време на бременността се раздалечават встрани. При неправилна стойка се създава натиск върху тази съединителна тъкан и тя може да се разкъса, след което възстановяването и прибирането на корема стават по-трудно и по-бавно.

   И последно, преди да видим, какво можем да направим по въпроса, нека разберем, как стойката влияе на бебето. В зависимост от начина, по който стоиш/седиш, влияеш на предлежанието на бебето в коремчето. Също така, големината на корема определя големината на бебето –  променяйки стойката на тялото, създаваш предпоставки за по-голямо коремче. А по-голям корем – по-голямо бебе. И не на последно място: подобрявайки работата на дихателната система ще има повече и по-наситена на кислород кръв за бебето ❤

   Как да придобием правилна стойка, за да се спасим от болките в кръста, гърба, коленете?

  Тадасана – ханшът е прибран, без чупка в кръста, тялото е максимално изтеглено нагоре, цялата мускулатура да е активна/стегнати прасци, бедра, ханш, кръст, гръб, рамене/. Погледът е отправен напред. Областта на шията и раменете е без напрежение.

1

   Дърво – От поза Тадасана внимателно балансирай и повдигни единия крак, като поставиш стъпалото на другия (на глезена, вътрeшната част на коляното, вътрешната част на бедрото…). Пръстите на вдигнатия крак сочат надолу, коляното е изнесено встрани.   Балансирайки върху другия крак,  съедини длани пред гърдите или над главата. След няколко вдишвания, позата се повтаря и с другия крак.

3

или:

4

   Воин – от Тадасана вдишай дълбоко и разтвори встрани краката на разстояние около 120 см. Изнесеният крак сочи с пръстите навън, а задния – с пръстите напред. Свий коляното на изнесения крак на 90 градуса, изправи гърба и вдигни ръцете успоредно на пода, следват посоката на тялото. Погледът е насочен към над дланта, която е  над свитото коляно. Задръж за няколко вдишвания и  повтори на другата страна.

5

  От същата позиция ще направим още един вариант. За целта, внимателно извърти стъпалото на задния крак и торса напред, като едновременно с това придвижиш и ръцете встрани (т.е. те отново следват посоката на тялото). Когато се почувстваш стабилна в позата, бавно придвижи ръце нагоре, покрай ушите. Задръж погледа напред, а ако балансът ти е добър, можеш да погледнеш нагоре.

IMG_4305

   Триъгълник – Заеми отново широк разкрач, като при воин. След това, се наведи внимателно към крака с изнесените пръсти навън. Постави дланта там, докъдето стигаш без усилие – може да е стъпалото, глезена, може и малко под или на коляното… Не накланяй торса напред. Вдигни другата ръка право нагоре и погледни към нея. Нейното рамо тегли назад, така че тялото е в една плоскост, без да се накланя напред. Остани в позата за няколко вдишания. Внимавай да не задържаш дъха. Върни се бавно в изходна позиция и повтори на другата страна.

 

IMG_4277.JPG

или:

IMG_4276

   Неудобен стол за бременни 😉 – Застани в разкрач, малко по-широк от разстоянието между раменете. Изнеси ханша напред и присвий колена. Усети как тежестта на корема се поема от бедрата. Изправи гърби и събери длани пред гърдите. Ако се чувстваш добре, можеш да ги вдигнеш и нагоре. Задръж за няколко вдишвания и присвий колене още една идея по надолу. За да излезеш от позата, клекни в жабка за почивка 😉

IMG_4283.JPG

  Малка камила – можеш да и изпълниш от стоеж, или пък на колене. С вдишване постави длани от двете страни на кръста, като пръстите сочат нагоре. Ще усетиш как гърдите се отварят и гръбчето се изправя максимално. Вдишай бавно и дълбоко няколко пъти. Вдигни поглед нагоре и леко отпусни глава назад. Устата дръж затворена 🙂

IMG_4284

или:

IMG_4285

  Ако си практикувала йога и преди бременността, можеш да изпълниш и пълния вариант на позата, поставяйки върху петичка първо едната ръка, после другата. Остани за няколко вдишвания и излез по същия ред – върни първо едната ръка, после другата.

IMG_4292.JPG

IMG_4293

   Време е за почивка в Баласана или детска поза – Седни върху петички, с раздалечени едно от друго колене, достатъчно, за да има място за коремчето, когато се наведеш напред. Отпусни ръце и върху постелката и вдишай и издишай дълбоко, докато дишането се уравновеси ❤

IMG_4286.JPG

  Отново, ако си практикувала и преди бременността, тук е мястото да изпълниш и едно Малко куче 😉 За целта, повдигни дупе от Баласана и насочи гърдите към земята. Напрежението е в плешките и е мноооого приятно после ❤

IMG_4287.JPG

   Ще приключим практиката в лесна поза. Седни на пода, като използваш възглавничка под дупето, за да издължиш гръбчето и не притискаш коремчето. Събери длани пред гърдите, затвори очи и вдишай и издишай дълбоко няколко пъти. След това с вдишване, вдигни ръце над главата и погледни нагоре. Задръж за няколко вдишвания.

IMG_4295

IMG_4294-001.JPG

Не забравяй да си пуснеш приятна водена медитация за край на практиката ❤

 

~~~ ❤  Namaste  ❤ ~~~~

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s