Детска йога

на

  Как да помогнем на малчуганите да се справят с пораженията от ученическите раници? Всички майки на ученици знаят колко тежи една раница на ученик. Някои и не знаят, сигурна съм, и то защото самите те не могат да ги вдигнат 😦 Звучи преувеличено, но… де да беше. Аз самата не мога да си представя да нося раницата на сина ми (в шести клас) повече от десет метра. А той я носи много повече. Всеки ден. Виждам го, как започва да ходи прегърбен. Всеки ден. И как го боли гърба. Всеки ден! Допълнителна екстра е, че детето става изнервено от болката в гърба, без енергия, нетрудоспособно, апатично, често и агресивно. Какво може да се направи? Докато МОН измислят варианта с електронни учебници или там, каквото ще мислят, явно трябва да се спасяваме поединично. Как? Някои деца нямат възможност/време да спортуват в зала. А и за да има ефект, заниманията трябва да са поне 3-4 пъти седмично. Затова нашият начин е с йога асани. Чудесен начин за релакс на гръбчето и превенция срещу гръбначни изкривявания.

  Освен това, има още доста приятни ползи от йога практиката за деца, освен корекция на стойката, а те са: самопознание, сила, пластичност, успокоение, позитивност, концентрация, самочувствие ❤

  Как да мотивираш малчугана да прави йога? Заведи го/я първоначално в йога студио в час по детска йога, или практикувай в къщи и го/я приобщете 😉 Нека да бъде в удобни дрехи, поне два часа след хранене, за стимул можете да използвате и това, че ще направите снимки 😉 При нас работи ❤

  И така, да започваме.

  Асаните показва моят син Димитър, който е на 12 г. ❤

1.Започнете с това, детето да седне в удобна поза на постелката, с изправено гръбче и затворени очи. Накарай го/я вдиша и издиша дълбоко, докато дишането се успокои… Насочи вниманието му/й към начина, по който се чувства. Със следващите няколко вдишвания му/й кажи да хване мислите за опашчиците и просто да ги изхвърли 😉 Така както тялото има нужда от почивка, така и ума има нужда от това… После му/й обясни, че сега ще дишаме с всяка една част от тялото, с която ще работим, и ще я лекуваме ❤ Най-вече супер натовареното гръбче 🙂

20171206_171833

2. Сега го/я помоли да застане в средата на постелката и да си представи, че е… дърво. С корени и клони ❤ Нека си избере една неподвижна точка насреща и балансирайки, без да бърза, да остане на един крак. Другото краче може да е на глезена, от вътрешната страна на коляното, или бедрото. Когато намери баланса, с вдишване да вдигне ръце в жест Намасте пред гърдите. Хубаво изправено гръбче, напомняй 😉

1

3.Ако е стабилно в тази поза, може да вдигне ръце над главата и да задържи за няколко вдишвания ❤ След това повторете и с другото краче. Напомняй постоянно да държи гърба изправен и да не бърза с упражненията – нито на влизане, нито на излизане от тях 🙂

2

4. За следващата поза, от прав стоеж, нека свие леко колене, да повдигне десния крак и да балансира на левия крак ❤ Това е поза орел.  Дясното бедро се поставя над лявото. Големият пръст на десния крак сочи към пода,  ходилото отива назад, а след това се заключва с горната част на другото ходило в долната част на левия прасец. Тялото се балансира само на левия крак 🙂 Оттук, нека кръстоса ръце пред тялото, така че дясната ръка да е над лявата, когато сгъне лактите си. Десният лакът се поставя в свивката на левия и предмишниците се повдигат така,  че да са перпендикулярно на пода. Задната част на ръцете трябва да бъдат една срещу друга. Дясната ръка да притисне надясно, а лявата ръка наляво, така че дланите  да са една срещу друга. Така дланите се докосват в жест Намасте. Може и леко да повдигне лактите нагоре, изправяйки оптимално гръбчето.  Нека остане в позата за 20-30 секунди и да смени краката ❤

3

5. Маминото орелче/орлица е готово за воин 😉 За целта, го/я помоли да заеме широк разкрач на постелката. Изнесеният крак сочи с пръстите навън, а задния – с пръстите напред. Коляното на изнесения крак нека свие на 90 градуса, да изправи гърба и да вдигни ръцете успоредно на пода (те следват посоката на тялото). Погледът е насочен към над дланта, която е над свитото коляно. Позата не случайно се нарича на името на един легендарен воин – тя е за сила, самоувереност и… здраво тяло ❤ Нека остане в нея за няколко вдишвания и да я повтори и на другата страна.

4

6. От поза воин, ще лекуваме гърба и котешко протягане 🙂 Помоли детенце да застане на четири крака на постелката и да си представи, че е… котка. Нека дланите са точно под раменете, с широко отворени пръсти на постелката, а коленете – под ханша, разтворени на широчината на раменете. С вдишване главичката и погледът отиват нагоре, заедно с отпускане на кръста и корема надолу, а при издишване –  брадичката се прибира към гърдите, а гръбчето се извива като това на коте. Нека направи толкова  вдишвания и издишвания, колкото му/й е удобно и приятно ❤

56

7. От котешката позиция, с вдишване го/я помоли да вдигне срещуположни ръка и крак и да задържи за няколко вдишвания. За още толкова повторете и на другата страна 🙂

7

8. Малките котета обикновено стават големи котки. Обаче някои котки стават… тигри 😉 За целта го/я помолете от същата котешка поза, с вдигнато краче и ръка, да хване глезена и вдигне нагоре, доколкото е възможно. Повторете и на другата страна ❤

8

9. Направихме орел, котка, тигър… време е за най-добрия приятел на човека. Кучето, разбира се 😉 Ще започнем с малко куче. Отново от котешка  позиция, помоли детенце бавно да спусне ръце напред, като целта е да стигне до земята с гърдичките. Тук е възможно да има голямо напрежение в плешките, така че, нека слезе дотам, докъдето му/й е приятно. Отново задържаме за няколко вдишвания ❤ За почивка, връщайки се бавно в котешка позиция, може да спусне дупе върху петички и да почине в детска поза за няколко вдишвания.

9

10. След почивката, от котешка позиция на четири крака, нека повдигне колене от земята и натисне плешки надолу. Краката са на широчината на раменете, с опънати колене, по възможност, но може и леко свити. Това е асаната куче, гледащо надолу 😉 И тук напрежението е в плешките, и първоначално тази поза може да му/й е трудна. Може и да му/й кажеш да разходи кучето, като присвива последователно колене, имитирайки ходене (без да повдига стъпала/ пръсти) от пода.

10

11. Още едно животно ще направим и това е кобра. За целта, нека легне по гръб и постави длани от двете страни на гърдите. С вдишване бавно повдига торса нагоре, стягайки седалищни части, плешките се събират назад, гърдичките се отварят, вратът е издължен… Нека остане за толкова вдишвания, колкото му/й е приятно и с издишване бавно да се спусне на земята за почивка ❤

11

12. Сега го/я помоли да легне по гръб върху постелката, за кратка релаксация, за да усвои ефекта от асаните 😉 Можеш да пуснеш тихичко релаксираща музика… За да го/я накараш да лежи няколко минутки, което обикновено е трудно за децата, релаксацията трябва да е водена, т.е трябва през това време да му говориш и насочваш мисълта му/й/ . Можеш да използваш този примерен вариант:

  …Отпусни цялото тяло, крачетата са разтворени, големите пръсти сочат навън, дланите са покрай тялото, без да се докосват, обърнати нагоре. Главата е отпусната, дишането е много, много бавно… виж как с всяко вдишване става все по-бавно… Отпусни всяка част на тялото, пусни мислите да си идат…. Започни сега  с помощта на мисълта и дишането, да обикаляш всяка част на тялото си. Отпусни краката – пръстите на краката, ходилата, петите и глезените. Движи се нагоре – отпусни прасците, коленете, бедрата, ханша. Усети колко лекички са краката ти, прозрачни и чисти ❤ Отпусни коремчето и дишай дълбоко… Насочи се към гърдите, разшири ги и отвори сърцето с дишане. Представи си, че в гърдите ти има слънце и когато ти вдишваш дълбоко, то засиява силно…  Усети как при издишване ти става леко, топло и приятно и как всяко вдишване е по-дълбоко и дълго от предишното… След това насочи вниманието към ръцете, oтпусни пръстите, дланите, усети топлината в тях. Придвижи се нагоре към раменете. След това отпусни врата, лицето и главата. Можеш да се изплезиш силно и след това да отпуснеш лицето. Да направиш гримаса и да отпуснеш след това. Отпусни всяка част от лицето – очите, веждите, челото, носа, устата, брадичката, бузите и ушите… Освободи напрежението и усети как лицето ти засиява. Усмихни се леко. Представи си, че си облаче – толкова лек/а, и ефирен/а. Рееш се из небето спокойно и доволно и се наслаждаваш на това чувство ❤

  Преди да го/я  изведеш от релаксация, нека раздвижи глезенчета, китки, главичка, после да се обърне на една страна и бавно да се изправи ❤

  Въведи го постепенно в ежедневието и се наслади на едно по-спокойно, усмихнато и здраво дете ❤

13

Виж още за детската йога тук

~~~ ❤ Намасте <3~~~

Един коментар Добавяне

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s